حذف واسطهها از رابطهها در جهان بینی عارفان
نویسنده
چکیده مقاله:
در زندگی روزمرّه قاعده مرسوم آن است که هر حادثهای به دلیل متأثّر بودن از اسباب و علل انسانی و زمینی امکان وقوع پیدا میکند. امّا در تصوف به سبب متفاوت بودن طرز نگرش به نظام هستی، این واسطههای مادّی اغلب نادیده گرفته میشوند و بعضی از کنشها و حوادث مستقیماً به مسبّب الاسباب که در ورای تمام وقایع هستی در جایگاهی قدرتمند و بی منازع نشسته است نسبت داده میشوند. بخشی از خوارق عادات که اغلب در کتابهای اهل تصوف به فراوانی دیده میشود ریشه در چنین دیدگاهی دارد. با حذف واسطههای زمینی از رابطه علّت و معلولی حاکم بر پدیدهها، یک رخداد معمولی به راحتی میتواند به قلمرو کرامتها وارد شود.
منابع مشابه
حذف واسطه ها از رابطه ها در جهان بینی عارفان
در زندگی روزمرّه قاعده مرسوم آن است که هر حادثهای به دلیل متأثّر بودن از اسباب و علل انسانی و زمینی امکان وقوع پیدا میکند. امّا در تصوف به سبب متفاوت بودن طرز نگرش به نظام هستی، این واسطههای مادّی اغلب نادیده گرفته میشوند و بعضی از کنشها و حوادث مستقیماً به مسبّب الاسباب که در ورای تمام وقایع هستی در جایگاهی قدرتمند و بی منازع نشسته است نسبت داده میشوند. بخشی از خوارق عادات که اغلب در کتاب های...
متن کاملجهان بینی رئالیسم
در ادبیات نوین، که همزمان با آغاز دورهء واقع گرایی است، ناهنجاری و بلاهت به عنوان نمونه هایی از وضع بشر نشان داده می شود. ادبیات واقع گرا یا رنالیسم، ادبیات نوین عصر حاضر است، که سعی در نمایاندن واقعیت دارد. واقع گرایی تنها یک سبک میان سبکهای ادبی دیگر نیست، بلکه زیربنایی است برای سایر سبک های ادبی که به گرایش های گوناگون قابل تفکیک اند، برای نمونه: واقع گرایی به سبک کافکا، با مجازی کردن واق...
متن کاملخداوند در رؤیاهای عارفان
رؤیاهای عارفان آینۀ اندیشهها، آراء و عقاید و بهویژه آرزوهای متعالی این گروه است. رؤیت خداوند یکی از این آرزوهاست که نمود فراوانی در تجارب روحانی نقلشده از عارفان دارد. در این دسته از رؤیاها، رؤیابین مدّعی است که خداوند را دیده یا صدای او را شنیده است. از نظر روانشناسان، صورت موردمشاهده در رؤیا، یکی از جنبههای خیالی و نمادین ناخودآگاه رؤیابین است که از طریق رؤیا به بخش خودآگاه رسیده است. اما...
متن کاملکلمه و سخن در جهان بینی ناصرخسرو
ناصرخسرو قبادیانی بلخی، فیلسوف و شاعر ایرانی قرن پنجم هجری پس از کسب علوم مختلف با «داعیان اسماعیلی مذهب»آشنا گشت و در اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود تبحر پیدا کرد وی بر اساس نگرش مذهبی خود به نظریهای خاص دربارهی کلمه و سخن دست یافت او کلمه را وجودی میداند که با دو نوع آفرینش ابداعی و انبعاثی، ابتدا عقل و سپس نفس را هویدا میسازد. به نظر ناصر خسرو کلمه هدیهی آسمانی و مبدأ ظهور کثرات است و ک...
متن کاملتفسیر مرگ در جهان بینی حسین منزوی
مرگ ضرورتی حیاتی، همیشه در شرف وقوع ،کاملاً متعلّق به ما و منحصر به فرد است. آنچه که از مرگ می دانیم قطعی یا در حقیقت بخشی از قطعی ترین دانش ما به نظر می رسد. اما این دانش آن را عادی تر یا کم رنگ تر نمی کند.جهان بینی انسان ها در رابطه با مرگ، ریشه در نوع نگاه آنها نسبت به زندگی دارد. برخی آن را خواستنی و زیبا دیده اند و برخی زشت و دهشتناک و به خوبی پیداست که نوع پذیرش انسان در رویارویی با مرگ،ریش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره None
صفحات 65- 82
تاریخ انتشار 2014-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023